Recensioner av ”Tillsammans är vi två”

”Såååå imponerande träffsäkert och precist lagom detaljerat beskrivet. Jag var där, på gott och ont. Det kändes fruktansvärt i vissa miljöer och jag la undan boken emellanåt.

Jag har mött en del Ante i mitt arbetsliv och flertalet John, Inez och Saga. Missbruk, beroende, medberoende och all skit som ingår i den världen. Den svåra kampen att välja bort beroendet och dessa återkommande återfall. Att som medberoende göra för mycket osv.

Däremot är det få Gunnel jag mött och jag bara älskar den plats hon fick ta i denna berättelse.

En fantastiskt berörande sorglig historia som även har så mycket fin kärlek och värme.

En eloge vill jag ge till kämpande socialsekreterare som bara vill utreda och besluta så rättssäkert som möjligt. Jag testade på yrket under ett år men det var inget för mig.

Stort varmt tack @isunden att du valt att skriva denna berättelse. Jag vill veta hur det går, jag vill läsa mer!!!” bokfarmor_lena

mm

”Till den här boken säger jag- ‘you had me at hallo’, bara några sidor in i boken var jag som fast. Ovissheten i början får en att inte vilja lägga ifrån sig boken, man vill läsa mer och få reda på handlingen. Varför Ante valt vägen till drogerna, varför John inte bara kunde leva ett normalt tonårsliv, och den nyfikna grannen Gunnel, väljer hon att hjälpa pojken i snöhögen.. ? Man får lära känna 5 olika personer, 5 olika liv som blir mer och mer sammanflätade med varandra under bokens gång. Det var väldigt lätt att komma nära dessa karaktärer och jag hoppades hela tiden att allt skulle lösas och bli bra.

Vissa partier i boken gör ont i mig att läsa, men det är också de partier som har format boken till att bli så förbaskat bra! Jag läste denna bok med ett sånt känslokaos, verkligen värme blandat med sorg. Detta är en stark berättelse som berör mig väldigt mycket och som troligtvis också kommer att stanna kvar hos mig ett bra tag.” Gula bokhyllan, betyg 5 av 5

mm

”Boken är Idas debutroman och det är en tankeväckande relationsroman. Det är spännande att följa karaktärernas liv och hur det utvecklar sig. Deras vägar korsas, vänskapsband och relationer skapas och förstörs. Karaktärerna möts av en slump och de blir påverkade av de nya relationerna. Jag tycker Ida har fått med arv-miljöproblematiken på ett bra sätt. Ryggsäcken vi alla bär på har påverkats av arv och den miljö vi har vuxit upp i. Omgivningens förväntningar präglas av det arvet och det kan vara svårt att bryta sig loss. Att vara medberoende medför mycket sorg, besvikelse och förlorat hopp samtidigt som det är svårt att bryta sig loss. Detta gestaltas på olika sätt i boken och det väcker många tankar. Ida har lyckats belysa alla dessa samhällsiakttagelser på ett läsvärt, hjärtskärande, intressant, sorgligt och hoppfullt sätt.” Bokluckan

mm

”En samtidsroman som fångar problematiken för och kring en missbrukande person, ur flera perspektiv: missbrukarens eget, flera anhörigas och även till viss del från socionomhåll. Mörk, bitvis obehaglig och sorglig men kärleken är trots allt det mest centrala och drivande i berättelsen. Karaktärernas liv vävs samman på ett bra sätt och språket är lättläst.

Jag hade gärna fördjupat mig i några av karaktärerna, särskilt Maria som jag inte fick någon känsla för. Ante och John är de två som jag upplever som mest genuina. Det är komplext och komplicerat att fånga så många personer runt omkring en missbrukare, så jag förstår att det är svårt att ta ett så stort grepp som författarinnan gör här.

Ett tema i Tillsammans är vi två är medberoende, något jag tycker att författarinnan lyckas gestalta mycket bra och trovärdigt. De ständiga sveken Saga utsätts för, och mamma Inez drift att skydda sin dotter från den smärtande verkligheten drabbande. Känslosamt, med både kärlek och svärta. En fin bok med ett viktigt budskap: missbruk skadar inte bara den som själv missbrukar, utan även de anhöriga blir lidande.” Anna Bokmal, betyg 3,5 av 5

mm

”En gripande bok som kommer stanna kvar länge hos mig. Berättelserna skildrar hinder och olikheter som uppstår i livet, hos människor . Trodde jag skulle ha svårt för att det var många olika karaktärer men författaren skrev och blandade allting på ett skickligt så det var lätt att hänga med. Bra gestaltade. Mycket bra miljöbeskrivningar, detaljrika. Älskar omslaget, passar boken mycket bra. Lagom långa kapitel med ett enkelt språk, känns även välplanerad och välskriven. En bok jag rekommenderar och som jag lätt läser om. Boken får en stark femma utav mig.” Systrarnaboktokiga, betyg 5 av 5

En tanke på “Recensioner av ”Tillsammans är vi två”